4 wyniki
Książka
W koszyku
Jacek Malczewski / Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska. - Wrocław : Wydaw. Dolnośląskie, 2002. - 79, [1] s. : il. (gł. kolor.) ; 24 cm.
(W Zwierciadle Sztuki)
Dla epoki przełomu XIX i XX w., zwanej epoką neoromantyzmu, właściwa była fascynacja literaturą romantyczną, a zwłaszcza ideą posłannictwa narodowego, apoteozą jednostki i akceptacją jej praw do wolności. Hołdowano romantycznemu pojęciu narodu i ideii narodu idealnego. Kontynuowano romantyczną problematykę sztuki narodowej, nawiązywano do wielu założeń romantycznej filozofii. W malarstwie polskim czołowym neoromantykiem był Jacek Malczewski, twórca o ogromnym dorobku artystycznym, który pozostawił dzieła o treściach oscylujących wokół problemów ojczyzny, życia, śmierci, a także pomiędzy romantycznymi wizjami a metafizyką. Inspirował się sztuką antyku, polskim romantyzmem, stosował młodopolską symbolikę. [okł.]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Brak informacji o dostępności pozycji do wypożyczenia: sygn. 75
Książka
W koszyku
Józef Chełmoński / Ewa Micke-Broniarek. - Wrocław : Wydaw. Dolnośląskie, 2002. - 79, [1] s. : il. (gł. kolor.) ; 24 cm.
(W Zwierciadle Sztuki)
W świadomości Polaków Józef Chełmioński, obok Jana Matejki i Artura Grottgera, wciąż pozostaje artystą najbardziej znanym i najwyżej cenionym. Jego twórczość, podobnie jak "Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza, urosła do rani mitu, którego sugestywna siła trwa do dziś. Rozpatrywana w optyce sztuki narodowej, choć stała się kwintesencją "polskości" w malarstiwe XIX i początku XX w. [...] Pomimo wielu lat spędzonych za granicą, w głównych ośrodkach artystycznych, jakim był ówczesny Paryż czy Monachium, dwie tylko krainy pozostały jedynym i wyłącznym przedmiotem malarskich urzeczeń Chełmońskiego - owiana romantyczną legendą Ukraina i rodzinna ziemia łowiecka. Uroki tej ostatniej chłonął od najmłodszych lat, była ona istotną treścią jego życia i źródłem głębokich wzruszeń. [okł.]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Brak informacji o dostępności pozycji do wypożyczenia: sygn. 75
Książka
W koszyku
Kossakowie / Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska. - Wrocław : Wydaw. Dolnośląskie, 2002. - 79, [1] s. : il. kolor. ; 24 cm.
(W Zwierciadle Sztuki)
Od 1869r. niewielki krakowski dworek, zwany obecnie "Kossakówką", był gniazdem Kossaków - wszechstronnie utalentowanej malarsko i literacko rodziny, w której po mieczu przekazywany był talent malarski, a po kądzieli zdolności literackie. Malarze to: Juliusz, protoplasta dynastii artystycznej; jego bezdzietnie zmarły brat Leon, uczestnik powstań i Sybirak, po amatrosku zajmujący się akwarelą; syn Juliusza i kontynuator jego sztuki - Wojciech; syn Wojciecha Jerzy; wreszcie drugi wnuk Juliusza, syn Stefana - Karol. Talent pisarski pań ujawnił się dopiero w trzecim pokoleniu, u obu córek Wojciecha: poetki Marii Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej, malującej też delikatne akwarele, i pisarki Magdaleny Starzewskiej - Niewidomskiej, piszącej pod pseudonimem Magdaleny Samozwaniec, oraz u córki Tadeusza, bliźniaczego brata Wojciecha - powieściopisarki Zofii Kossak Szczuckiej - Szatkowskiej. [okł.]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Brak informacji o dostępności pozycji do wypożyczenia: sygn. 75
Książka
W koszyku
Leon Wyczółkowski / Ewa Sekuła-Tauer. - Wrocław : Wydaw. Dolnośląskie, 2002. - 79, [1] s. : il. kolor. ; 24 cm.
(W Zwierciadle Sztuki)
Mieszkając w Krakowie, Leon Wyczółkowski wielokrotnie wyjeżdżał w Tatry. Owocem tych wyjazdów były studia pejzażowe gór, wówczas główny temat jego twórczości. Od 1904 r. powstało kilkadziesiąt pejzaży tatrzańskich, malowanych olejno, akwarelą, najczęściej pastelem. Góry urzekły go tajemniczością, potęgą, zmienną kolorystyką zależną od pory roku czy dnia. Powstały olejne widoki: Giewontu, Morskiego Oka, Murania. Wczesne pejzaże tatrzańskie mają przygaszoną gamę barwną, są prawie monochromatyczne. Artysta malował je w mgliste, pochmurne dni. Ukazywał górskie stoki, hale, doliny, drewniane szałasy. Interesował go kolor w naturze jako wartość sama w sobie, jako organiczny wyraz kształtu. Przedstawiając naturę, używał czystych barw. [okł.]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Brak informacji o dostępności pozycji do wypożyczenia: sygn. 75
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej