14 wyników
Książka
W koszyku
Botticelli / tekst Silvia Malaguzzi, tł. Dorota Łąkowska. - Warszawa: Rzeczpospolita: HPS, cop.2006. - 119[9]s., il. (w tym kolor); 26 cm.
(Klasycy Sztuki; 35)
Florencja pod rządami Wawrzyńca Medyceusza, wyrastająca na potęgę handlową, jak również będąca kolebką nauk humanistycznych, jest tłem dla kariery artystycznej Botticellego, autora przepełnionych duchowością obrazów religijnych, alegorii mitologicznych, dzieł o bogatej symbolice, prawdziwych świeckich ikon włoskiego renesansu. Pierwszy etap twórczości artysty, związanych z pracownią złotniczą oraz z praktyką u mistrza Filippa Lippiego, to nieustanne próby, doprowadzonego w późniejszym okresie do perfekcji, stylu bogatego w wyszukane detale zdobnicze. Charakterystyczne rysy twarzy, przedstawione w spoób przenikliwy i niezwykle subtelny, są świadectwem atmosfery panującej na dworze Medyceuszy. Obrazy o tematyce religijnej szczególnie w ostatniej fazie twórczości artysty świadczą natomiast o wzrastających niepokojach religijnych, mających źródła w kazaniach Savonaroli. [okł.]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Brak informacji o dostępności pozycji do wypożyczenia: sygn. 75
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 75 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Klasycy Sztuki; 2)
Indeksy.
Cichy, szorstki w obejściu - taki prawdopodobnie był Cezanne w oczach impresjonistów i paryskiej publiczności. A jednak to w twórczości tego samotnika dokonała się głęboka przemiana, mająca wpłynąć na losy nowoczesnego malarstwa. Nie zapominając nigdy, jak wielkie znaczenie odgrywa w obrazie światło i kolor, artysta nie ograniczał się do odtwarzania zewnętrznych form natury. Poszukiwał stałych zasad, stabilnych struktur. W syntetyczny sposób przedstawiał kształty przedmiotów, geometryzował formy, stosował prostą, logiczną konstrukcję obrazu. Wytrwały i rozmiłowany w malarstwie, Cezanne powracał do uroczystego tonu sztuki klasycznej, stając się wzorem dla młodych awangardowych twórców XX wieku. [okł.]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Brak informacji o dostępności pozycji do wypożyczenia: sygn. 75
Książka
W koszyku
Da Vinci/ Francesca Debolini; tł. Agata Ferens. - Warszawa: Rzeczpospolita: HPS, cop. 2006. - 143,[1]s.; il. kolor; 26 cm.
(Klasycy Sztuki; 4.)
Indeksy.
Nikt chyba na przestrzeni wieków nie był tak doskonałym uosobieniem prawdziwego geniuszu jak Leonardo da Vinci. W samym sercu włoskiego renesansu - Florencji Medyceuszy i Mediolanie Sforzów - Leonardo zgłębiał samotnie różne dziedziny sztuki i nauki, dokonując odkryć, które zadziwiły świat. Nieustannie eksperymentował, wykorzystując efekty swych studiów w rysunku i malarstwie. Pozostawił po sobie arcydzieła, będące inspiracją dla twórców wszystkich epok, zachowując jednak tajemnice swego życia i niezrównanej myśli. [okł.]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Brak informacji o dostępności pozycji do wypożyczenia: sygn. 75
Książka
W koszyku
(Klasycy Sztuki; 26)
Precz z szarością akademizmu, monotonią ćwiczeń, powielaniem tematów i modeli, banalnością gustu publiczności i krytyków! Tuż po roku 1860 grupa młodych malarzy francuskich otwiera drogę nowemu kierunkowi w sztuce, pełnemu świeżości, światła, rozkochania w rzeczywistości i energii życiowej. Rodzi się impresjonizm. W Paryżu organizuje się środowisko malarzy, takich jak Monet, Renoir, Manet, Sisley, a niebawem Degas, Gauguin, Cezanne - każdy z nich wniesie cechy swego indywidualnego stylu malarskiego, ale razem rozwijać będą nurt, który zmieni bieg dziejów sztuki. [okł.]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Brak informacji o dostępności pozycji do wypożyczenia: sygn. 75
Książka
W koszyku
El Greco / Rosa Giorgi; tł. z j. wł. Hanna Borkowska - Warszawa: Rzeczpospolita: HPS, cop.2006. - 143,[1]s.; il. kolor; 26 cm.
(Klasycy Szruki; 18.)
Kreta, Wenecja, Toledo - miejsca z pogranicza historii i legendy, w których tworzył jeden z najbardziej oryginalnych przedstawicieli manieryzmu. Spadkobierca renesansu czy prekursor baroku? Trudno jednoznacznie zdefiniować styl Dominikosa Theotokopulosa, zwanego El Grekiem. Na jego twórczość składają się statyczne ikony powstałe na Krecie, barwne kompozycje okresu weneckiego i przepełnione mistycyzmem obrazy namalowane w Hiszpanii. El Greco interpretował swoje czasy i świat, w którym żył, w sposób oryginalny, dziwaczny, zaskakujący, mistrzowsko posługując się pędzlem. [okł.]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Brak informacji o dostępności pozycji do wypożyczenia: sygn. 75
Książka
W koszyku
Gauguin / Gabriele Crepaldi; z jęz.wł. tł. Hanna Cieśla. - Warszawa: Rzeczpospolita: HPS, cop.2006. - 143,[1]s.; il. kolor.;26 cm.
(Klasycy Sztuki; 6)
Antykonformista, oryginał pełen inspiracji i twórczej odwagi, niespokojny duch: oto Paul Gauguin, jeden z najbardziej fascynujących malarzy końca XIX wieku i jeden z nielicznych, których nie olśnił pełen pokus artystyczny swiat Paryża. Trudom i goryczom codzienności przeciwstawia Gauguin entuzjazm w poszukiwaniu doskonałości i piękna, jest gotów porzucić wszystko, by udać się w drogę na antypody. Z Bretanii na Tahiti, z francuskiej prowincji na wyspy Polinezji - podróżujemy wraz z Gauguinem tym zadziwiającym i cudownym szlakiem. [okł.]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 75 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Goya / Paola Rapelli; z j. wł. tł. Hanna Borkowska. - Warszawa: Rzeczpospolita: HPS, cop.2006. - 143,[1]s.:il. kolor.; 26 cm.
(Klasycy Sztuki; 15.)
Wielkość Hiszpanii pod koniec XVIII wieku zaczyna przygasać. Goya - wnikliwy obserwator - dostrzega schyłek starej epoki i narodziny nowego porządku. Jego długa, pełna nieustannych poszukiwań droga artystyczna, prowadzi od wdzięcznych przedstawień rokokowych do makabrycznych "czarnych obrazów", od przesyconych światłem portretów do dramatycznych rycin. W sztuce tej współistnieją niepokój i uwodzicielski wdzięk, radosne napięcie i tragedia, składając się na dzieła o niezwyłej sile wyrazu. [okł.]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 75 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Manet / Simona Bartolena; tł. z jęz. wł. Hanna Cieśla. - Warszawa: Rzeczpospolita: HPS, cop.2006. - 143,[1]s.:il.kolor.;26 cm.
(Klasycy Sztuki; 17)
Indeksy
Wykształcony i wyrafinowany wielbiciel sztuki, uważny bywalec muzeów, był jednocześnie wolnym od uprzedzeń i odważnym artystą, żywo reagującym na wszelkie aspekty życia i uroki świata. Manet okazał się ewenementem w gronie paryskich impresjonistów: wystarczy wspomnieć, że nie brał udziału w żadnej wystawie przez nich organizowanej, a mimo to wraz z jego smiercią nastąpił faktyczny rozpad grupy. Zawdzięczamy Manetowi najbardziej przenikliwe portrety i wizerunki jego epoki - prowokacyjne i pełne gwałtowności. Widzimy tu Paryż u progu współczesności, w czasach, gdy świadomość szybko zmieniającego się świata łączy się z nieco literacką interpretacją społeczeństwa. [okł.]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Brak informacji o dostępności pozycji do wypożyczenia: sygn. 75
Książka
W koszyku
(Klasycy Sztuki; 25)
Uznany przez współczesnych za niedościgniony wzór artysty biegłego we wszystkich sztukach, Michał Anioł współtworzy i naznacza każdą fazę renesansu. Zaczyna od złotego wieku Wawrzyńca Wspaniałego, kończy na palącym klimacie kontrreformacji. Humanista, malarz, architekt i poeta czuje się jednak przede wszystkim rzeźbiarzem. Ryjąc dłutem w surowym bloku marmuru, realizuje autorską koncepcję uwalniania kształtu uwięzionego wewnątrz bezkształtnej materii. Rzeźni "drogą zdejmowania". W tym jakże samotnym oraz pełnym napięcia działaniu koncentruje się cała jego twórcza energia. Ten geniusz pracą stłumi dręczące go niepokoje teraźniejszości i dzięki pracy zapukał do bram nieśmiertelności. [okł.]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Brak informacji o dostępności pozycji do wypożyczenia: sygn. 75
Książka
W koszyku
Rembrandt / Stefano Zuffi; tł. z jęz wł. Tamara Łozińska. - Warszawa: Rzeczpospolita: HPS, cop.2006. - 140,[1]s.; il. kolor.; 26 cm.
(Klasycy Sztuki; 3)
Indeksy
Życie Rembrandta to jedna z najwznioślejszych, a zarazem najbardziej drmamtycznych kart w dziejach sztuki holenderskiej "złotego wieku". Osiągnął szczyty powodzenia, później przeżył ruinę finansową i ruinę życia osobistego. W obu tych okresach tworzył arcydzieła, których emocjonalna wymowa pozostaje niezaapomniana. Chociaż nigdy nie opuścił Holandii, jego twórczość ma wymiar uniwersalny, znacznie wykraczający poza granice nieweilkiego kraju. Malował ludzi - ich doznania i życie codzienne - poruszał serca wszystkich, którzy mieli szczęście oglądać jego dzieła. [okł.]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Brak informacji o dostępności pozycji do wypożyczenia: sygn. 75
Książka
W koszyku
Rubens/ Daniela Tarabra; tł. z jęz. wł. Jadwiga Walkowska. - Warszawa: Rzeczpospolita: HPS, cop.2006. - 143,[1]s,; il.kolor.; 26 cm.
(Klasycy Sztuki 23)
Indeksy.
Na początku XVII Peter Paul Rubens z impetem wdarł się do grona najważniejszych malarzy Europy. Bogaty w wiedzę nabytą podczas długiego pobytu we Włoszech zachwycał współczesnych mu malarzy i kolekcjonerów. Ze swojej pracowni w Antwerpii Rubens uczynił spektakularną kuźnię artystycznych wzorów. Odbywało się tam nieustanne odkrywanie kolorów i form, radosne święto malarstwa otwartego na każdy temat, od ołtarzy po portrety, od cykli reprezentacyjnych po pejzaże. [okł.]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Brak informacji o dostępności pozycji do wypożyczenia: sygn. 75
Książka
W koszyku
(Klasycy Sztuki; 30)
Już za życia nazywano go "królem malarzy, którego subtelne i doskonałe dzieła nie pogrążą się nigdy w niepamięci". Jan van Eyck, autor jednego z arcydzieł wszech czasów, gandawskiego ołtarza "Aborcji Baranka Mistycznego", stoi u początku nowożytnego malarstwa północnej Europy. Jego sztuka, przetwarzająca i przekraczająca doświadczenia gotyku międzynarodowego, tworzy zarzaem cenne klejnoty, o których posiadanie ubiegali się władcy, jak i pełne nieskończonej różnorodnosci szczegółów miniatury widzialnego świata, a wreszcie wielopiętrowe, natchnione wykłady teologii katolickiej. Pojmując swą rolę jako pośrednictwo między Bogiem, człowiekiem a naturą, oddawszy tej idei właściwy sobie geniusz obserwacji i finezję wynalezionego właśnie malarstwa olejnego, Jan van Eyck unieśmiertelnił piętnastowieczną Flandrię jako ucieleśnienie złotej "jesieni średniowiecza". [okł.]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Brak informacji o dostępności pozycji do wypożyczenia: sygn. 75
Książka
W koszyku
Velazquez / Rosa Giorgi; tł z jęz. ang, Małgorzata Stefańska. - Warszawa: Rzeczpospolita: HPS; cop.2006. - 143,[1]s.; il.kolor.; 26 cm.
(Klasycy Sztuki; 12)
Indeksy
W XVII stuleciu dwór hiszpański odznaczał się niezwykłą wspaniałością. Była to epoka wielkich mistyków, barokowej emfazy oraz efektownych kontrastów, ale też pełnej dystansu ironii pisarzy. Był to wiek Velazqueza, geniusza sztuki i intelektu, ukazującego społeczeństwo wpisane między oficjalną, pełną chłodu etykietę i cierpki smak rzezywistości. Malarz tworzył obrazy ołtarzowe, historyczne, pejzaże i portrety. Jego sztuka to opowieść o prawdziwych, wiecznie aktualnych namiętnościach mężczyzn i kobiet, którzy zdają się wciąż żyć obok nas. [okł.]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Brak informacji o dostępności pozycji do wypożyczenia: sygn. 75
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej